Rozwijamy ludzi, doskonalimy procesy.

Model 4P Droga Toyoty.

Model 4P Droga Toyoty.

Jak często zdarza Ci się myśleć czy Twoja firma ma jakąś strategię działania, a może chciałbyś wiedzieć jakie są kierunki rozwoju Twojej firmy?

Czy ciekawi Cię jaki rozwój Twojej kariery może zapewnić Ci Twoja firma obecnie?

 

Jeśli tak to ten artykuł jest dla Ciebie. Rzecz o modelu, na którym oparta jest Toyota Company.
Być może już działa on w Twojej firmie, a może jest szansa, żeby go szybko wdrożyć.
Przekonaj się sam.

 

Model 4P przedstawiony został w książce Droga Toyoty i składa się z następujących czterech elementów:


Dwoistość elementu Ludzie & Partnerzy (PEOPLE & PARTNERS) sprawia, iż w rzeczywistości jest to model 5P.

Mimo to trzymajmy się ogólnej struktury modelu 4P.

STRUKTURA  ELEMENTÓW MODELU 4P:

FILOZOFIA (PHILOSOPHY):

Na fundamentalnym poziomie liderzy Toyoty postrzegają firmę jako narzędzie tworzenia wartości dodanej na rzecz klientów, społeczności lokalnych, społeczeństwa oraz wszystkich jej współpracowników. To nie jest slogan marketingowy. Tak jest naprawdę. Ten duch kieruje poczynaniami wszystkich współczesnych liderów Toyoty. Pragnienie służenia ludziom stanowi podstawę wszystkich pozostałych zasad.

PROCES (PROCESS):

Liderzy Toyoty nauczyli się na drodze mentoringu i własnego doświadczenia, że gdy przestrzegają zasad odpowiedniego procesu, otrzymują odpowiednie rezultaty. Niektóre elementy Drogi Toyoty takie jak redukcja zapasów lub wyeliminowanie strat w czynnościach wykonywanych przez pracowników zapewniają natychmiastowy i wymierny wzrost zysków, podczas gdy inne stanowią inwestycje, które pozwolą na ograniczenie kosztów i poprawę jakości dopiero w dłuższej perspektywie. I właśnie takie długofalowe inwestycje są najtrudniejsze do przeprowadzenia. Doprowadzenie do konsensusu Nemawashi i uzyskiwania informacji zwrotnych od wszystkich uczestników procesu także może wydać się stratą czasu, ale jeśli zaczniemy incydentalnie chodzić na skróty w tym procesie, to z czasem będziemy robić to coraz częściej.

LUDZIE I PARTNERZY (PEOPLE & PARTNERS):

Rozwijanie pracowników i partnerów firmy stanowi podstawę jej wzrostu. Często uważa się, iż szacunek wobec ludzi sprowadza się do utworzenia bezstresowego środowiska pracy, które oferuje pracownikowi wiele udogodnień i jest dla niego ,,przyjazne”. Jednak wiele narzędzi TPS nakierowanych jest na wykrywanie i ujawnianie problemów, co ma na celu tworzenie środowisk pełnych wyzwań, które zmuszają ludzi do myślenia i rozwijania się. Myślenie, nauka, rozwój i stawianie czoła wyzwaniom nie zawsze są jedynie przyjemnością. Środowisko pracy Toyoty również nie zawsze jest przyjemne. Ale tylko w nim pracownicy i partnerzy Toyoty, włącznie z jej dostawcami, mogą się rozwijać, stawać się lepszymi i zyskiwać większą pewność siebie.

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW (PROBLEM SOLVING):

Ciągłe rozwiązywanie podstawowych problemów jest podstawą uczenia się organizacji. Zazwyczaj odnosimy się do tego z niechęcią, gdyż problemy to rodzaj kryzysu – jest to pożar, który należy jak najszybciej ugasić. Jeśli jednak nie dotrzemy do podstawowej przyczyny problemu i nie zastosujemy odpowiednich środków zaradczych, problem powróci. Każdy problem to szansa na zdobycie wiedzy i doświadczenia, dzięki czemu zmniejsza się prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia tych problemów. Ponadto, gdy ktokolwiek w Toyocie zdobywa jakąś istotną wiedzę, oczekuje się, iż podzieli się nią z innymi osobami, które napotykają podobne problemy. W ten sposób cała organizacja może korzystać z doświadczeń swoich członków i uczyć się.

Źródło:David Meier, Jeffrey K. Liker, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes 2011, str. 27-28.

Nie wiesz, jak wdrożyć model 4P w Twojej firmie ZAMÓW szkolenie Lean Basic i zacznij już dziś swoją podróż Lean z nami.

PRIMLEAN: Przekraczamy oczekiwania!