W takiej sytuacji często mamy do czynienia z tym, że firma bardzo szybko zmienia priorytety. Raz jest nim redukcja kosztów, raz jest to wzrost poziomu serwisu dla klienta, a jeszcze w innym przypadku lepsze wskaźniki sprzedażowe.⠀To efekt braku nadrzędnego celu.
Oczywiście wszystkie te wskaźniki są bardzo ważne.⠀⠀
Rodzi się jednak pytanie czemu służą te działania?
⠀ Czy jakiemuś nadrzędnym celowi?
⠀ Czy tylko utrzymaniu się na powierzchni biznesowej głębi?
⠀ A może gdzieś jest w firmie „prawdziwa północ”, tylko niewielu o niej wie w organizacji.⠀⠀
Często takie rwane i szarpane działania są efektem tego, że próbujemy gasić pożary i reagować na bieżącą sytuację w organizacji i otoczeniu biznesowym. ⠀
Należy sobie jednak zdawać sprawę z tego, że jeżeli firma pozostaje w tyle za konkurencją nie da się jej dogonić szybko lub zaledwie w kilku krokach.⠀Jeżeli byłoby coś co można wyprowadzić w życie by szybko nadrobić stratę konkurencja byłaby w stanie zrobić to samo.
⠀⠀ Iwao Kobayashi, który w książce 20 KEYS TO WORKPLACE IMPOVEMENT opisuje 20 kluczowych elementów, nad którymi należy nieustanie pracować i doskonalić w organizacji, aby stać się wiodącym przedsiębiorstwem w swojej branży. Pokazuje też sposób ich oceny. System ten opisywałem na łamach Production Managera.
Jeśli ktoś z Państwa byłby zainteresowany artykułem proszę o info na priv prześlę emailem. Może on być inspiracją do zmian w organizacji. ⠀⠀
Dla przykładu Toyota realizując dalekosiężną koncepcję podchodzi do zarządzania również w sposób nieszablonowy. Traktuje normalne codzienne zarządzanie jako proces doskonalenia (codzienne zarządzanie=doskonalenie procesu) w przeciwieństwie do wielu innych firm, które traktują doskonalenie jako coś ekstra dodatek do zarządzania (codzienne zarządzanie + doskonalenie). ⠀